Menu
MAS Šternbersko o. p s.
Turistické informační centrumŠternberk

Spustili jsme pro vás nové webové stránky.

Tour de Wanzl

Jívová – Domašov nad Bystřicí – Norberčany – Moravský Beroun – Hraničné Petrovice – Bělkovické údolí – Jívová
Délka trasy: 42 km
Jde o středně náročnou trasu díky většímu převýšení. Je však vedena převážně po zpevněných komunikacích. Je vhodná pro trekingová kola.

Trasa je koncipována jako okruh se začátkem a koncem na návsi v obci Jívová. Název trasy byl zvolen na počest jívovského rodáka a vynálezce nákupního vozíku, pana Rudolfa Wanzla. Wanzl Metallwarenfabrik GmbH je německá firma, kterou pan Wanzl po svém odsunu z Jívové založil v bavorském Leipheimu koncem 40. let 20. stol. Dnes je společnost největším světovým výrobcem nákupních a zavazadlových vozíků.

Vyjíždíme po hlavní cestě směr Domašov nad Bystřicí s výhledy na větrné elektrárny, vojenský prostor Libavá (vpravo) a krajinu Nízkého Jeseníku s údolím řeky Bystřice. Obcí Domašov nad Bystřicí stoupáme k odbočce na Novou Vésku a Norberčany (cyklotrasa 6149). Za zastávku stojí památník Černý kříž, který připomíná záchranu Olomouce vojsky generála Laudona, který zde a v okolí Guntramovic porazil roku 1758 pruská vojska při transportu zásob z Opavy do Olomouce, a tím zachránil Moravu před zkázou. Přivítá nás obec Norberčany se čtyřmi místními částmi a novým kulturním domem. Nahoře před kostelem sv. Antonína Paduánského roste památná Sedlácká lípa. V místní části Trhavice stojí za zhlédnutí kaple Narození Panny Marie. Vracíme se zpět směrem na Domašov nad Bystřicí k odbočce směr Moravský Beroun a projíždíme místní částí Norberčan – Nová Véska (cyklotrasa č. 6144). Sjeli jsme do Moravského Berouna, největší obce Mikroregionu Moravskoberounsko s 2956 obyvateli. Centrem je krásné náměstí se sochou Panny Marie Immaculaty a s kašnou od p. L. Dostála, městskou restaurací R-klub pod budovou Národního domu. Dále pokračujeme v jízdě kolem nejstarší nemocnice na Moravě (dnes detašované pracoviště OLÚ Paseka) po nové cyklostezce k výrobnímu závodu Ondrášovky a dále k samotnému pramenu této kyselky. Jedeme kolem vlakového nádraží, v minulosti i výchozí stanice úzkokolejky do Dvorců. Na rozcestí stojí za povšimnutí památná lípa v Sedmi Dvorech a dále po pravé straně obnovovaná kaple sv. Jana Nepomuckého. Dále pokračujeme údolní nivou řeky Bystřice k rozcestí u Petrovického mlýna (cyklotrasa č. 6148 a dále 6108) a stoupáme do Hraničných Petrovic. Trasa pokračuje rovně kolem místní pily a prudce sjíždíme k Těšíkovské kyselce. Projíždíme krajinou poznamenanou velkoplošnou přeměnou lesa po následcích kůrovcové a větrné kalamity. Dále jedeme Bělkovickým údolím po cyklotrase č. 6029 kolem osady Modré skály. Za křižovatkou vlevo už stoupáme a míjíme tzv. točnu autobusu, odbočku k torzu hradu Tepenec, u níž stojí kaplička a vjíždíme do obce Jívová.